Roet moet eruit
overgenomen uit:
Dames- en schakelbrommers worden het meeste gebruikt voor het rijden van korte afstanden. Daarbij zet zich roet af in het uitlaatsysteem. De motor wordt kortademig en traag. Alleen een grondige reiniging maakt hem weer vlot.
Springveer verwijderen.
Demper reinigen.
|
Moer losschroeven.
|
Zelfs weinig geroutineerde thuiswerkers kunnen een uitlaatdemper en een uitlaatbocht demonteren om ze beide grondig te reinigen. Afhankelijk van de constructie zijn de uitlaatbochten aan de cilinder bevestigd met twee moeren waarop een sleutel 10 past of met een draaiwartel of met sterke spanveren.
De gevoeligste bouwwijze is die met een draaiwartel. Die functioneert alleen bij gietijzeren cilinders risicoloos. Oppassen moet je evenwel als de wartel op de schroefdraad van de cilinder is vast gebrand. In geval van nood helpen een hamer en beitel bij het losdraaien maar beter is een haaksleutel, die minder dan 10 mark kost. Deze haaksleutel wordt ook bij het uit elkaar halen van uitlaatbocht en geluidsdemper gebruikt die vaak ook met een draaiwartel bij elkaar worden gehouden.
Voor het later weer monteren een tip, wat grafietpoeder met water aanmengen en op de schroefdraad aanbrengen. Dan brand de wartel zich tijdens gebruik niet weer vast.
Tweede tip; tussen de uitlaatbocht en de cilinder evenals tussen uitlaatbocht en geluidsdemper zitten afdichtingringen. Voor demontage nieuw aanschaffen want de oude zijn met zekerheid niet weer te gebruiken. De uitlaatdemper is bij bijna alle brommers uit elkaar te halen. Het kan zijn dat de binnendemper met een moer (sleutel 10) vastgeschroefd is of hij word met een springveer in de demper gehouden.
Technische kunstgrepen doen zich bij het uitbouwen van de binnendemper niet voor. Daarentegen doen zich moeilijkheden voor bij die uitlaatsystemen die door de fabrikant zijn dichtgelast en dus niet demonteerbaar zijn. Als deze potten en bochten gereinigd moeten worden helpt alleen uitbranden. Het schaadt in deze speciale gevallen niet, want de dempers zijn uiterlijk alleen zwart gemaakt. Verchroomde dempers dienen niet uitgebrand te worden omdat daarbij het chroom blauw zal verkleuren.
Voor het reinigen zijn er verschillende manieren. Of het ´kool´ word er mechanisch af- gekrabd als je er bij kunt. Of het moet door kloppen losgemaakt en vervolgens uit de demper geschud worden. Van kloppen komen deuken. Beter is het om de demper met grind van hooguit zo´n 10mm te vullen en dan krachtig heen en weer te schudden. Fijn geklopt puin helpt nog beter omdat het uit scherp gekante stukjes steen bestaat. Wel oppassen dat zich geen stenen binnenin de demper vastzetten.
Bij het reinigen van de uitlaatbocht bewijst een oude fietsketting die erdoor getrokken wordt betere diensten dan grind of geklopt puin. Met schudden gaat zelfs vastgebrande kool daar niet meer los van.
Bij het in elkaar zetten op het volgende letten, noch de uitlaatbocht, noch de demper mogen onder spanning worden gemonteerd anders gaat het scheuren. Bij het monteren moeten eerst alle bevestigingsmoeren losjes erop worden gedraaid en de bocht en demper in de juiste positie worden gebracht. Als laatste worden dan de moeren goed vast gezet.
Vertaald uit een extra bijlage van het Duitse motorblad Das Motorrad van december 1979, dat gaat over bromfietsen.